«در صورتی که سوال خاصی مد نظر شماست که در این لیست نیست خوشحال میشویم از طریق فرم تماس با ما سوال خود را مطرح فرمایید.»
============================================
احتراما” به اطلاع می رساند با توجه به لغو مجمع عمومی تعاونی و عدم امکان برگزاری جلسات پرسش و پاسخ به دلیل شیوع ویروس کرونا و در راستای پاسخگویی به سوالات و ابهامات مطروحه از طرف اعضای محترم که در مراجعات حضوری و مذاکرات تلفنی مطرح می گردد، مقرر گردید در مرحله اول پاسخ برخی از سوالات متداول به اطلاع اعضای محترم رسانیده شود.
اعضای محترم می توانند سوالات خود را با روش های زیر از هیئت مدیره مطرح نمایند.
1 – در بخش نظرات ذیل مطلب ارسالی در سایت و یا بخش پرسش و پاسخ سایت
2 – ارسال سوالات به آیدی tm2dardasht1@ در تلگرام
3 – تماس با شماره 77440023 دفتر تعاونی و طرح سوال
پاسخ سوالات پس از جمع بندی به همین روش به اطلاع خواهد رسید.
۱– در خصوص سایت پلان و طراحی پروژه
به موازات طراحی انجام شده و اخذ پروانه در دی ماه 1398، پیگیری های لازم در خصوص اخذ تراکم مازاد و افزایش متراژ انجام و سایت پلان حیاط مرکزی تایید و کانسپت های متعدد با الویت طبقه به شهرداری ارائه و در نهایت با سایت پلان حیاط مرکزی در 9 طبقه با سطح اشغال 38 درصد و خالص مسکونی حدود 103 هزار مترمربع موافقت گردید.
با توجه به اینکه درخواست از شهرداری طی دو طرح 9 و 10 طبقه با ۱03 هزارمتر مربع مسکونی و ۱۱ طبقه با ۱۰۳ هزار مترمربع پیش بینی و طراحی شده بود، لذا طرح نهایی با افزایش متراژ در ۹ طبقه و خالص ۱۰۳ هزار متر مربع با کمترین تغییر در سایت پلان در حال انجام است که در چند روز آینده تکمیل خواهد شد.
۲ – انعقاد قراداد با اعضای تعاونی
تهیه متن قرارداد با عضو در دستور کار هیات مدیره بوده و پس از نهایی شدن طرح و تاییدات شهرداری، انعقاد قرارداد با اعضاء صورت می پذیرد.
۳ – زمان شروع فعالیت اجرایی پروژه
با توجه به توافقات انجام شده با سرمایه گذار پروژه، مقرر گردیده بود عملیات خاک برداری در فروردین ماه توسط ایشان شروع شود و متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به شهرداری ها و بخشنامه شهرداری به کارگاه های ساختمانی در خصوص توقف هرگونه عملیات ساختمانی و همچنین اعمال تغییرات اعلامی از طرف شهرداری در سایت پلان، عملیات متوقف گردید. در حال حاضر مناقصه خاکبرداری از طرف سازنده در حال برگزاری می باشد.
۴ – اقدامات انجام شده توسط هیات مدیره با توجه به تعهدات به اعضاء
الف) رفع موانع اداری اعم از ارجاع مجدد پرونده تعاونی به کمیسیون ماده ۵ شهرداری و اخذ پروانه با 100 هزار متر مربع ناخالص مسکونی و 85 هزار متر مربع خالص با توجه به تعهدات به اعضاء و سازنده
ب) پیگیری و عدم ارجای پرونده به سازمان نظام مهندسی ساختمان و تثبیت ناظر پروژه(صرفه جویی چشم گیر در زمان و هزینه)
ج) پیگیری تراکم مازاد و ارائه طرح های مختلف به شهرداری و در نهایت تحقق افزایش متراژ
د) پیاده سازی و اجرای نظام جبران و اخذ مطالبات
۵ – آیا شروع عملیات اجرایی منوط به اتمام فرایند تغییر نقشه است؟
با توجه به تایید سایت پلان توسط شهرداری، به موازات تاییدات نقشه های معماری، عملیات خاک برداری انجام خواهد شد.
۶ – واگذاری امتیاز پروژه به بیرون ار سازمان
واگذاری امتیاز تعاونی به غیر عضو( افراد غیر شاغل و بازنشسته شرکت های مترو و بهره برداری) امکان پذیر نیست و این اقدام در حال حاضر بصورت وکالتی صورت می پذیرد. پس از تنظیم و انعقاد قرارداد ساخت با عضو، واگذاری قرارداد ساخت به افراد فاقد شرایط عضویت بلامانع می باشد.
۷ – چه عواملی بر تاخیرات بوجود آمده در اخذ پروانه بخش مسکونی موثربوده است؟ اقدامات انجام شده توسط هیات مدیره دراین خصوص چه بوده است؟
الف) مطرح بودن ارزش ریالی زمین تعاونی و انجام اقدامات هدفمند در جهت مستاصل کردن اعضای پروژه جهت انصراف و در نهایت واگذاری و فروش زمین
ب) ایجاد موانع و عدم رسیدگی به پرونده شهرسازی به بهانه های مختلف و با توجه به موارد فوق الذکر و طرح موضوعاتی از قبیل ارسال پرونده به کمیسیون ماده پنج شهرداری و . . .
اقدامات:
– در راستای رفع موانع فوق با پیگیری های مستمر و شبانه روزی انجام شده توسط تیم فنی هیئت مدیره و با درایت و مدیریت رییس هیات مدیره و مدیرعامل تعاونی، دستورلازم از شهردار محترم تهران اخذ گردید و طی چند جلسه با معاونت محترم معماری و شهرسازی شهردار تهران و شهردار محترم منطقه 8، موانع موجود مرتفع و پروانه ساختمانی اخذ گردید و در ادامه تراکم مازاد نیز محقق گردید
۸ – دلیل تغییر مشاور طرح
مذاکرات اولیه با مشاور طرح در راستای طراحی و پیگیری تراکم مازاد در قالب دو قرارداد مجزا بود.
مقرر گردید قرارداد طراحی منعقد و در ادامه طی قراردادی مجزا و بر اساس توافق شفاهی، تراکم مسکونی و بخش تجاری را طبق گزارش ارائه شده پیگیری نماید، پس از انعقاد قرارداد طراحی و زیاده خواهی شرکت مذکور از بابت پیگیری موارد ذکر شده و تاخیرات ایجاد شده در طراحی فاز یک، به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در طراحی، موضوع تا پایان فاز یک مدیریت و به موازات، طراحی فاز دو به قیمت پایین تر از قرارداد به شرکت نماسازان پویش(برنده مناقصه برگه های تعهدآور) واگذار گردید.
۹ – تاخیر در اخذ پروانه طبق قرارداد با سازنده
تاخیرات مذکور با مذاکرات فیمابین و بررسی های کارشناسی به عنوان معاذی اداری تلقی گردیده و مدت زمان مذکور به مهلت قبلی افزوده و قبل از ابلاغ قرارداد و تحویل زمین تعیین تکلیف گردید.
۱۰ – دلایل عدم تحویل کپی و تصویر اسناد تعاونی به خارج از محیط تعاونی
با توجه به سوابق و تجربیات قبلی در تعاونی و ایجاد مشکلاتی در خروج اسناد ( استفاده از این اسناد بر علیه منافع اعضاء و تعاونی) و همچنین عدم نگهداری مطمئن اسناد در تعاونی(سرقت، مفقودی، بایگانی نامناسب و … ) که منجر به نقص مدارک گردیده و در بعضی محاکم به دلیل نقص مدارک بایستی مسیر رسیدگی طولانی تری طی شود، هیئت مدیره بر اساس قانون از مراجع ذیربط استعلام به عمل آورده و به دلیل تناقض آراء موضوع به مراجع بالاتر جهت اعلام رای ارجاع شده است.به محض دریافت پاسخ، براساس قانون عمل می گردد.ضمن اینکه تا زمان دریافت پاسخ، دسترسی به اطلاعات براساس روال جاری در دفتر تعاونی میسر می باشد.
۱۱ – دلایل ابطال پرونده مجتمع ایستگاهی
با توجه به تاکید مکرر بر ابطال پروانه پردیس ایستگاهی از طرف مقابل در جلسات با شهرداری در سال 97 و در زمان پیگیری حقوق تعاونی، پس از بررسی موضوع، اسنادی به دست آمد که نشان از ابطال پروانه مذکور در سال 94 و عدم اطلاع تعاونی به عنوان ذینفع داشت که در سالهای گذشته در هیچ گزارشی عنوان نشده بود.
تا کنون دلایل این ابطال برای تعاونی نیز مبهم بوده و پاسخ مناسبی دریافت نگردیده است.
۱۲ – اقدامات انجام شده در خصوص پرونده شرکت سابیر بین الملل
پرونده شرکت مذکور پس از ابلاغ رای بدوی مبنی بر محق بودن تعاونی در ضبط ضمانت نامه، مورد اعتراض طرف دوم قرار گرفت و به دادگاه تجدیدنظر ارجاع گردید. با توجه به اینکه در دادگاه تجدید نظر نقص پرونده اعلام گردید مجددا پرونده به دادگاه بدوی ارجاع گردید و به دلایل نامشخص رسیدگی به پرونده و تعیین وقت نظارت و پروسه رفت و برگشت به دادگاه بدوی با زمان خارج از عرف مواجه گردید. با توجه به درخواست شرکت سابیر(تجدیدنظرخواه) از دادگاه موضوع امر، به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و نظریه خلاف واقع کارشناس مورد اعتراض تعاونی قرار گرفت و موضوع به هیئت 3 نفره کارشناسان ارجاع گردید و در طی هفته اول اردیبهشت جلسه کارشناسی برگزار و مدارک درخواستی ایشان تهیه گردیده است. در انتظار ارائه نظر هیئت کارشناسی به دادگاه و صدور تصمیم می باشد.
۱۳ – چگونگی تنظیم اظهارنامه مالیاتی و شایعات مبنی بر جریمه میلیاردی برای تعاونی جهت مالیات برعملکرد. آیا این موضوع صحت دارد؟
متاسفانه پرونده باز تعاونی در خصوص سال های 94 و 95 می باشد که تعاونی به دلیل عدم آگاهی در تنظیم اظهارنامه با مبلغ هنگفتی بابت مالیات و جرایم بدهکار گردیده است. خوشبختانه بابت سال 95 رایزنی ها و پیگیری و ارائه اسناد صورت پذیرفته و امیدواریم زودتر این موضوع حل گردد. اما در خصوص سال 94 هنوز به نتایج قابل قبولی نرسیده و همچنان بدهی بیش از ده میلیارد ریالی پابرجاست و مدیریت تعاونی پیگیر حقوق تعاونی در این خصوص می باشد.
با توجه به اینکه اظهارنامه های مالیاتی هر سال بایستی در تیرماه سال بعد تهیه و ارسال گردد، اظهارنامه سال های 94 و 95 در تیرماه 95 و 96 بایستی تهیه و ارسال می گردید.
اظهارنامه های مالیاتی در سال های اخیر در زمان مقرر و با دقت تهیه شده و به سازمان امور مالیاتی تقدیم گردیده است و تا کنون مشکلی از این بابت وجود ندارد.
1399/02/15
=================================
سوالات مطرح شده در جلسه پرسش و پاسخ اعضاء محترم
سوال: در خصوص واگذاری امتیاز تعاونی به افرادی خارج از مجموعه شرکت بهره برداری و مترو چه باید کرد؟
این موضوع در دستور جلسه هیئت مدیره قرار گرفت و پس از بحث و بررسی، در جلسه 97/11/21 ، هیئت مدیره مصوب نمود استعلام از اداره تعاون اخذ و نظر مشاور حقوقی در این خصوص اخذ گردد.پس از دریافت جوابیه های ذکر شده، موضوع جهت تصمیم گیری به هیئت مدیره ارجاع می گردد.
سوال:علت اجرایی نشدن نظام جبران با توجه به گذشت حدود دو سال از تصویب در مجمع عمومی چیست؟ زمان دقیق آن چه زمانی است؟
با تصویب تهیه ساز و کار اجرای نظام جبران در مجمع 19 مرداد سال 95، تصویب ساز و کار اجرای این موضوع و اصلاح نرم افزار مربوطه در تاریخ های 96/03/28 و 96/06/26 و 96/07/02 در دستور جلسه هیئت مدیره قرار گرفته که به دلایل مختلف (عدم تشکیل جلسه، کمبود وقت و بررسی موضوعات مهم تر) مطرح نشده بود و در جلسه 96/08/14 هیئت مدیره، موضوع اجرا و پیاده سازی نظام جبران به تصویب رسید و در تاریخ 96/11/23 قرارداد با پیمانکار به مدت 120 روزکاری منعقد گردیده است که به دلیل بدعهدی پیمانکار مربوطه در مدت قرارداد پیشرفت چشمگیری در کار صورت نگرفته بود.
بعد از تغییرات هیئت مدیره در سال 97 و پیگیری جدی موضوع نظام جبران، در تاریخ 97/09/24 پایان طراحی توسط طراح اعلام گردیده است و با برگزاری جلسات متعدد با پیمانکار اشکالات اجرایی برطرف گردید.
با توجه به شرایط کنونی تعاونی اجرای برنامه منوط به آماده سازی زیرساخت هایی می باشد که زمان اجرا در دستور جلسه هیئت مدیره می باشد.
سوال: نقشه های سایت پلان ارائه شده به شهرداری در چه وضعیتی است؟
نقشه ها در دست بررسی توسط کارشناسان شهرسازی منطقه می باشد و پس از بررسی در کمیته های شهرسازی و معماری طرح خواهد شد.
سوال: نقل و انتقال سندها از مترو به تعاونی در چه وضعیتی است و چه تعداد از انتقال اسناد انجام نشده است و علت آن چیست؟
تا کنون 37 فقره سند به نام تعاونی منتقل شده است که از این تعداد 19 فقره سند تک برگ صادر و در اختیار تعاونی می باشد و 18 فقره در حال صدور سند تک برگ می باشد.
5 فقره سند نیز در انتظار انتقال می باشد که با پیگیری های انجام شده از شرکت مترو تا کنون گزارشی در خصوص انتقال به تعاونی ارسال نشده است.
سوال: تعداد آسانسورها در بلوک های طراحی شده چه تعداد است و علت عدم طراحی سه آسانسور با توجه به اینکه در نقشه های امضاء شده با سرمایه گذار سه آسانسور موجود می باشد، چیست؟
طی پیشنهاد مشاور در طرح ها جهت ارائه به شهرداری، دو آسانسور برانکاردبر در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه پلان نهایی معماری در هیئت مدیره به تصویب نرسیده است و با پیمانکار نیز جلسه ای در این خصوص برگزار نگردیده است لذا در مورد تعدادآسانسور قطعیتی وجود ندارد.
در نقشه های پیوست قرارداد 13 بلوک طراحی شده که نتوانست تاییدات لازم را از شهرداری اخذ نماید و به لحاظ تعداد واحد نیز پاسخ گوی نیاز تعاونی نبود.در طرح جدید 18 بلوک طراحی شده که به لحاظ تعداد آسانسور مورد تعهد پیمانکار، اختلاف زیادی وجود ندارد.
سوال: علت عدم طراحی شوتینگ در نقشه های طراحی شده با توجه به اینکه در نقشه امضاء شده با سرمایه گذار موجود می باشد، چیست؟
در نقشه های پیوست شوتینگ طراحی نگردیده است و گزار ش در این مورد به اشتباه عنوان شده است.
در خصوص سیستم دفع زباله تلاش می شود با توجه به شرایط مجموعه، از سیستم مناسب و قابل استفاده در ساخت و سازهای روز استفاده شود.
سوال: اقدامات هیئت مدیره در خصوص شرکت الوند ساز چه بوده است؟ چرا نسبت به تعیین تکلیف آن اقدامی نشده است؟
دادگاه رسیدگی به پرونده الوند ساز به دلیل اعتراض به گزارش هیئت کارشناسی 3 نفره، در مرحله اخذ نظر هیئت کارشناسی 5 نفره می باشد.
جلسات کارشناسی و ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز صورت پذیرفته و در انتظار صدور رای دادگاه می باشد.
پروسه قضایی معمولا زمان بر می باشد.موضوع از طریق وکیل و مشاور حقوقی به جدیت پیگیری می شود.
سوال: اقدامات هیئت مدیره در خصوص شرکت کادوس و مشاور چه بوده است؟ چرا نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدامی نشده است؟
در خصوص شرکت کادوس به دلیل عدم اقدام صحیح در خصوص خاتمه قرارداد و مسکوت ماندن موضوع، بعد از تغییر هیئت مدیره بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت و جلسات متعدد برنامه ریزی گردید که به دلیل عدم حضور پیمانکار لغو گردید.در نهایت تعاونی توسط وکیل اقدام به طرح موضوع در محاکم قضایی نموده و پرونده توسط وکیل در حال پیگیری می باشد.
سوال: آیا اقدامات لازم در خصوص برگه های 4 گانه و شروع به کار مکانیک خاک انجام شده است؟
در خصوص برگه های 4 گانه، پیمانکار آماده ارائه تعهدات مربوطه به شهرداری می باشد و با تایید هر مرحله از نقشه ها، برگه ها ارائه و ثبت می گردد.
پیمانکار مکانیک خاک در انتظار ابلاغ کار جهت انجام عملیات می باشد که تعاونی در منطقه پیگیر صدور مجوز شروع به کار مکانیک خاک توسط شهرداری می باشد.
سوال: در خصوص زمین تجاری چه اقدامی شده است؟
در زمین تعاونی محدوده ای جدا به عنوان تجاری وجود ندارد و بخش پشتیبان و تجاری پردیس شرق به بانک شهر واگذار گردیده است.
یکی از قطعات به دلیل عدم انتقال سند در زمان قرارداد، با عنوان تجاری از قرارداد خارج گردیده است که در حال حاضر و با انتقال سند، بارگزاری مسکونی صورت پذیرفته است و در جلسات آتی با پیمانکار مذاکرات دراین خصوص در دستور کار می باشد.
سوال: چرا هیئت مدیره از اعضاء فنی در تیم فنی خود استفاده نکرده است؟
استفاده از اعضای تعاونی در بخش فنی به تناسب نیاز صورت پذیرفته و در حال حاضر یکی از اعضاء در جلسات فنی با مشاور حضور پیدا می کنند.سایر اعضاء که صاحب نظر می باشند و یا مواردی برای ارائه دارند نیز به هیئت مدیره اعلام و تا کنون در جلسات هیئت مدیره حضور پیدا کرده ا ند.
==================================================================
سئوال: آیا زمین پروژه دردشت به نام تعاونی است؟
پاسخ: خیر, زمینهای تعاونی که شامل قطعات متفاوتی است طی مبایعه نامه از شرکت مترو خریداری شده است و اسناد زمین ها پس از پرداخت آخرین قسط که اول آذر ماه سال 97 می باشد به نام تعاونی منتقل خواهد شد. اما برای حل مشکلات احتمالی دراخذ تسهیلات از بانک گزینه های مختلف تسریع در انتقال آنان تحت بررسی است.
سئوال: موضوع زمین بنیاد شهید در بین زمین های پروژه چیست؟
پاسخ: در بین زمین های خریداری شده قطعه ایی حدود 2000 متر متعلق به بنیاد شهید وجود دارد که جزو زمین های خریداری شده از مترو نمی باشد و برای آن دو گزینه مطرح شده است که یکی از گزینه ها خرید آن زمین با پرداخت وجه یا تهاتر با واگذاری واحد مسکونی است و دیگری عدم اشغال آن در ساخت بلوک هاست که هر کدام مشکلات و محدودیت های خاص خود را دارد که هر دوگزینه در دست بررسی است.
سئوال: کار اجرایی چه موقع شروع خواهد شد؟
پاسخ: کار اجرایی پس از اخذ مجوز های شهرداری شروع خواهد شد و زمان اخذ مجوزها که از اواسط آذر ماه 1394 شروع شده و تفکیک ملک,تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک و بازدید در 4 مرحله از طرف شهرداری و سازمان پارک ها و فضای سبزانجام گرفته و پرونده با گزارشات مربوطه در کمیسیون ماده 7 مطرح شده است که ادامه کار جهت عودت پرونده به شهرداری با جدیت در حال پی گیری است.
سئوال: آیا اقساط را می توانیم واریزکنیم؟
پاسخ: با توجه به اینکه عملیات اجرایی متوقف شده بود لذا تعاونی تصمیم گرفت به همکاران اعلام نماید که اقساط را متوقف کنند ولی اعضایی که خودشان تمایل به واریز داشته باشند منعی برای آن وجود ندارد.
سئوال: آیا کسی که مازاد واریزی خود را برداشت می کند امتیاز آن کم می شود؟
پاسخ: خیر, امتیازکسب شده کم نمی شود. مطابق اساسنامه به ازای هر 1000000 میلیون ریال در هر روز یک امتیاز تعلق می گیرد و وقتی وجهی برداشت می شود به اندازه وجه برداشت شده تقسیم بر 1000000 ریال در هر روز امتیاز کمتر نسبت به قبل تعلق می گیرد و چون امتیازات رتبه عضو را در بین اعضا مشخص می کنند کسانی که با شرایط یکسان قبلی,وجهی برداشت نکرده اند نسبت به آنان که برداشت کرده اند از آن زمان به بعد امتیاز بیشتری گرفته و در رتبه بالاتری قرار می گیرند. و بدیهی است که امتیاز و رتبه در کلیه امور اولویت بندی تعیین کننده خواهد بود.
سئوال: آیا طرح Z تغییر یافته است؟ طرح نهایی چگونه است؟
پاسخ: بله طرح خطی Z به بلوک های منفرد تقریبا”Y شکل تغییر یافته و مشاور گزارش اول نقشه های معماری را نیز ارائه نموده است و در جلسات متعدد بررسی های فنی صورت گرفته و در حال نهایی شدن می باشد.
سئوال: از چه طریقی با تعاونی مکاتبه نماییم؟
پاسخ: فعلا به دو طریق 1- از طریق کارتابل خود در شرکت بهره برداری مکاتبه خود را تهیه و تایید و به عنوان مدیر عامل تعاونی که در حال حاضر به نام ابراهیم جهان بخش می باشد ارسال نمایید. 2- از طریق مراجعه حضوری به تعاونی و ارائه آن به دفتر تعاونی.
نکته: به منظور تسریع در اطلاع رسانی از طرف تعاونی جهت هماهنگی زمان مراجعه بعدی توصیه می شود در انتهای نامه شماره تلفن خود را قید فرمایید.
سئوال: فرایند انصراف از تعاونی چگونه است؟
پاسخ: ارائه درخواست انصراف ومشخص نمودن جایگزین از داوطلبین از لیست موجود در سایت تعاونی یا از بین سایرهمکاران حایز شرایط عضویت مطابق اساسنامه, مراجعه به محضر جنب پیتزا منصوریان و دریافت اقرارنامه از محضر, مراجعه به همراه جایگزین به دفتر تعاونی پس از تماس از طرف تعاونی,تکمیل فرم های مربوطه و تسویه حساب نهایی.
با سلام و خدا قوت خدمت دوستان و همکاران عزیز
بنده از نظر فنی اطلاع در مورد چگونگی روند کار ندارم،تنها از شما خواهشمندم تمام تلاش خود را جهت رسیدن به هدف یعنی خانه دار شدن اعضا و رسیدن به مقصود انجام دهید،خدا نظاره گرهتمامی اعمال ما هست باشد که روح و جسم ما هم راضی شود.همیشه وجدان را در نظر بگیرید و کار را به سرانجام رسانید.
یا علی
محسن طاهرخانی
سلام
من از سال 1370 دفترچه تعاونی مسکن مترو را دارم و آن زمان با مبلغی عضو شدم و آن زمان کارمند مترو بودم که متاسفانه تا سال 1376که از مترو جدا شدم از تعاونی خبری نشد لطفاً بفرمایید الان جهت پیگیری کجا باید مراجعه نماییم و امکان دریافت پول چگونه است
ممنونم از شما
با سلام.این سایت متعلق به تعاونی مسکن شماره 2 شرکت بهره برداری مترو می باشد و در سال 1391 تاسیس گردیده است.